torsdag, juli 29, 2010

Filmtips: Inception - Drömverklighetfaktafiktionflumskumabsurdum

Var med Michel och såg Inception på bio igår, helt underbart bra var den! Nästan alla som sett den säger att det är en sjukt flummig film, men jag ser inte flummigheten, i så sätt flummig på samma sätt som Matrix skulle vara flummig. Handlingen i enkelhet är helt enkelt att en grupp människor bemästrat konsten att extrahera människors hemligheter genom att infiltrera personens drömmar. Det svåra är att bygga drömmen så personens undermedvetna inte inser att det är en dröm, och de kan på så sätt få tag på i stort sett vilken info som helst. Huvudkaraktären ställs inför ett dilemma när han får möjlighet att slippa myndigheterna som är efter honom och få komma hem till sin familj, allt han ska göra är bara att istället för att smyga in och hämta information ska plantera en idé så djupt i offrets undermedvetna att han tror det var hans eget val att ta ett dåligt affärsbeslut. Men drömvärlden är mer komplex än man först tror och allting måste utföras perfekt för att de inte ska bli fast i en helt okonstruerad drömvärld där den 10 timmar långa sömnen de ska utföra Inceptionen under upplevs som flera årtionden. Dessutom verkar det farligt lätt att tappa greppet om vilken värld som är den verkliga, om det ens finns en gemensam sådan, när drömmen kräver flera lager, drömmar i drömmar som pågår parallellt och bidrar till den förvirrande flummigheten.

Men jag älskade alla små invecklade mind-fucks för har själv lekt med liknande tankar många gånger. Kände igen alla tankegångar om att inte veta vad som är verklighet och vad som är dröm, ska försöka förklara mina associationer här. Om allt omkring dig är skapat av någon annan, eller om du är den enda riktiga människan i en drömvärld som är ute efter någon annan som vill få dig att tro att dina tankar är äkta, att dina handlingar är din egen ide och inte vad någon annan fått dig att tro dig vilja. Flummigt kanske, men filmen är antagligen mer simpel än mina tolkningar av den. Jag tappar bort mig själv i projektioner, hur ska jag veta att det här är den verkliga världen? Smärta är verklig i drömmen så varför ens försöka nypa sig i armen?




SE FILMEN!

3 kommentarer:

Johan sa...

Jag är grymt sugen på att se den där. :)

BorderBreaker sa...

Gör det tycker jag!! Får man länka till din blogg kanske? :)

Celia sa...

Så grymt bra film ju<3

 
  • src="http://www.bloggtoppen.se/tracker.php?do=in&id=52527"